DYPTRYKK
I høst var vi på Domkirkeodden og tok bilder
både i og utenfor glasshuset. Jeg valgte ut et bilde jeg likte godt og syntes
var spennende. Deretter skrev jeg ut bildet og tegnet en skisse av det. Det
gjorde det enklere når jeg skulle risse inn i pleksiglasset. Jeg forenklet
bildet når jeg tegnet en skisse av det og tok for eksempel bort stolene.
Deretter risset jeg motivet inn i pleksiglasset. Når jeg hadde risset inn en del
av motivet skulle jeg ta et prøvetrykk. Da rullet jeg jeg trykksverte over
plata og trykket sverten ekstra godt med pekefingeren min. Så tørket jeg av mye
av trykksverten før selve trykkingen. Papiret som skal brukes må være fuktig
(matt). Jeg la pleksiglassplata på trykkbordet på trykkpressa med papiret over
og filt over der igjen. Deretter førte jeg den gjennom trykkpressen under
ekstremt trykk for da vil papiret hente opp fargen fra rissene i platen. Da så
jeg på resultatet og risset mer inn i plata. Det er viktig å ikke risse inn for
mye med en gang, for det du risser kan ikke tas tilbake. Så tok jeg flere trykk
for å se på de nye resultatene. Siden arket er fuktig må det legges til tørk
med lett trykk og helst legges mellom silkepapir.
Så valgte jeg ut to favoritter og håndkolorerte ett av dem. Da brukte jeg fargeblyanter og en pensel for å vanne ut bildet. Dette gir bildet et annet uttrykk. Å håndkolorere kan være litt utfordrende fordi man må farge forsiktig og bruke passe med vann.
Så valgte jeg ut to favoritter og håndkolorerte ett av dem. Da brukte jeg fargeblyanter og en pensel for å vanne ut bildet. Dette gir bildet et annet uttrykk. Å håndkolorere kan være litt utfordrende fordi man må farge forsiktig og bruke passe med vann.
Godt jobbet Ingeborg,
SvarSlett